Proběhl kulatý stůl na téma: Wellbeing ve škole a v organizacích pro děti a mládež

V rámci Týdne pro wellbeing ve škole, pořádaného Partnerstvím pro vzdělávání 2030+, zorganizovala Česká rada dětí a mládeže kulatý stůl, ke kterému pozvala mladé lidi, kteří by se rádi podělili o svůj pohled na wellbeing ve škole i v organizacích, kde působí. U kulatého stolu jsme sbírali názory jednotlivých mladých lidí na to, jak se pracuje s wellbeingem v rámci jejich školy a také v jejich školních parlamentech. Tyto výstupy jsme pak přinesli druhý den na Konferenci pro wellbeing ve škole v rámci stánku České rady dětí a mládeže.

Ve světle současného důrazu na duševní zdraví a wellbeing žáků a  studentů se stává stále důležitějším diskutovat o tom, jaké faktory ovlivňují jejich pocity bezpečí, spokojenosti a úspěchu ve škole. Nedávný kulatý stůl na toto téma přinesl zajímavé poznatky ze zkušeností studentů, kteří se podělili o své pohledy a doporučení.

Pochopení wellbeingu:

Většina studentů ve skupině projevila znalosti o wellbeingu, i když někteří přiznali, že konkrétnější informace by mohly být užitečné. Důležitou roli v jejich pocitech bezpečí ve škole sehrává kvalitní psychologická podpora, empatie učitelů a pozitivní vztahy s vrstevníky.

 

Prostředí ve škole:

Studenti uváděli rozporuplné pocity ohledně školního prostředí. Zatímco někteří se ve škole cítí bezpečně a mají přístup k podpoře, jiní se potýkají s absencí podpory a nejistotou ohledně disciplíny a spravedlnosti.

 

Podpora a možnosti řešení:

Zúčastnění studenti vyjádřili potřebu důvěrných prostorů, kde by mohli otevřeně diskutovat o svém wellbeingu. Tento požadavek zdůrazňuje potřebu posílení kultury vzájemné podpory a důvěry mezi studenty i pedagogy.

 

Výzvy a příležitosti:

Ve školách je často opomíjen fyzický aspekt wellbeingu, včetně spánku a prevence závislostí. Studenti také sdíleli své zkušenosti s přílišným stresem z testů a tlakem na dokonalost, což vyvolává otázky týkající se rovnováhy mezi akademickými požadavky a duševním zdravím.

 

Zájem mladých o duševní zdraví:

Mladí lidé se stále více zajímají o své duševní zdraví a hledají způsoby, jak lépe porozumět svým emocionálním potřebám a jak je řešit.  Tento trend reflektuje rostoucí povědomí o významu duševního zdraví a snahu mladých lidí nalézt podporu a informace k řešení svých problémů. Kulaté stoly a diskuse jako tato poskytují prostor pro sdílení zkušeností a vzájemnou podporu v této oblasti.

 

Prevence a participace:

Zaměření na prevenci a aktivní zapojení studentů do procesu řešení jejich wellbeingu byly identifikovány jako klíčové prvky pro vytváření školního prostředí, které podporuje celkovou pohodu a úspěch studentů.

 

Závěr:

Kulatý stůl wellbeing nabídl důležitý prostor pro sdílení zkušeností a hledání řešení souvisejících s duševním zdravím ve školách. Je nezbytné, aby tyto diskuse vedly ke konkrétním akcím a změnám v školní politice a praxi, které budou respektovat a podporovat wellbeing všech členů školní komunity. Posílení dialogu mezi studenty, učiteli a školním vedením může vést k vytvoření školního prostředí, kde se každý cítí respektován, podporován a schopen dosáhnout svého potenciálu.
 

Podrobnější výstupy kulatého stolu naleznete v příloze.

https://tydenprowellbeing.cz/

autor: Radovan Blahut, delegát Strukturovaného dialogu s mládeží

Mohlo by vás zajímat

Kulaté stoly MŠMT ke strategii mládeže

V minulém měsíci se na půdě Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) uskutečnila série 3 kulatých stolů, které se věnovaly mládeži a jejímu rozvoji. Zúčastnili jsme se jich jako zástupci ČR...

číst dál

Jaký byl kulatý stůl (Ne)vyloučení mladí?

V prostorách Senno proběhl 25. března kulatý stůl (Ne)vyloučení mladí. Jeho cílem bylo představit výsledky konzultací 10. cyklu Dialogu EU s mládeží, do nichž se zapojilo téměř 2000 mladých lidí a pra...

číst dál