*Autorka textu, Martina Heryserová, je jednou z dobrovolníků působících ve Skupině na podporu dětí a mladých lidí se specifickými potřebami při ČRDM.*
Projekt **„Posilování kompetencí institucí neformálního vzdělávání pro práci s dětmi a mládeží se specifickými potřebami“** byl zaměřen na podporu rozvoje kompetencí a schopností pracovat s dětmi a mládeží se specifickými potřebami v rámci volnočasových aktivit. Díky projektu jsme se snažili podpořit nestátní neziskové organizace v oblasti práce s dětmi a mládeží se specifickými potřebami a **samotné vedoucí dětských kolektivů prostřednictvím vytvoření funkční sítě a spolupráce mezi institucemi** zabývajícími se neformálním vzděláváním, dále prostřednictvím **vzdělávacích akcí**, distribuce **metodických materiálů**, zřízením **poradny**, vytvořením prostoru pro sdílení zkušeností, předávání informací o akcích, kurzech a seminářích v rámci webového portálu [www.provsechny.crdm.cz](www.provsechny.crdm.cz)
> Příručky:
Co se týče příruček – nevytvářeli jsme nové, ale vycházeli jsme z příruček Junáka, takže nemohu úplně popsat proces vytváření, určitě na příručkách spolupracují odborníci, ale také samotní vedoucí, kteří mají konkrétní zkušenosti s konkrétními dětmi, a mohou tak **přispět osvědčenými nápady**. Příručky jsme pouze upravili, aby byly využitelné pro širší okruh vedoucích dětských kolektivů, nejen pro vedoucí skautských oddílů. Přišlo nám logičtější upravit stávající velmi dobře zpracované a aktuální příručky, než vytvářet nové na totožná témata, čímž by se jen zbytečně dublovaly. Pro nás (skupinu) je důležité, aby se informace dostávaly do jednotlivých organizací a k jednotlivým vedoucím a hlavně, aby docházelo ke sdílení informací a zkušeností mezi organizacemi a vedoucími navzájem.
> **Metodická příručka – „Z nevýhody výhoda“** – návod pro vedoucí, jak pracovat s dětmi se specifickými potřebami. Příručka se věnuje několika důležitým tématům, od sociálního znevýhodnění, přes mentální, zrakové, tělesné postižení, zdravotní znevýhodnění, až k šikaně a týrání. Obecnější přehled a souhrn základních informací týkajících se různých druhů specifických potřeb, s nimiž mohou přicházet děti do oddílů. Prostřednictvím dostupnosti informací o specifických potřebách a díky konkrétním návodům a tipům na to, jak pracovat na začleňování dětí s nimi do volnočasových organizací se snažíme o to, aby znevýhodnění nebyla pro vedoucí něčím neznámým, čeho by se měli obávat. Rádi bychom přispěli k tomu, aby se práce s dětmi se specifickými potřebami stala přirozenou součástí fungování dětských kolektivů.
> **Metodická příručka "ADHD – vím, co s tím?!"** Příručka se podrobně věnuje poruše pozornosti s hyperaktivitou, obsahuje vysvětlení co je ADHD a nabízí návod, jak s dětmi s ADHD pracovat, a také praktické nápady na vhodné aktivity a hry pro děti s ADHD. Příručka nabízí vysvětlení, co je ADHD a jak se projevuje, dále zásady a další praktické rady, jak s dětmi s ADHD pracovat, aby se mohly plnohodnotně účastnit oddílového života, zvládaly projevy svého chování a byly přijímány dětským kolektivem. Tyto zásady a rady se text snaží představit tak, aby se daly jednoduše zavést do praxe vašich oddílů.
**Skupina na podporu dětí a mladých lidí se specifickými potřebami při ČRDM**
Skupina vznikla jako dobrovolné uskupení zástupců různých organizací s cílem podporovat zapojování všech dětí do volnočasových aktivit, sdílet příklady dobrých praxí a poskytnout „pomocnou ruku“ – zejména prostřednictvím webového portálu -
Sdílení informací je možné pouze v případě, že se s námi o ně budou jednotlivé organizace dělit. Proto prosíme o zasílání pozvánek na akce, kurzy, semináře, článků aj. věcí na adresu **provsechny@crdm.cz**, rádi je budeme prostřednictvím webu sdílet.
> Co se chystá – minimálně do léta budeme pracovat hlavně na propojování organizací a na tom, aby web fungoval, jak jsme plánovali, jako rozcestník, plný živých, aktuálních a užitečných informací.
> Publikace jsou online dostupné na webu -