**Debata ŠKOLA A DOBROVOLNICTVÍ 21. 10. 2015**
**Systémová řešení**
> DOBROVOLNICTVÍ – jak ho chápeme (o čem se bavíme)
Dobrovolnictví jako cesta k rozvoji kompetencí
* součást vzdělávání
* aby to, co se naučí, využili v praxi
* jde o výchovu a vzdělávání
1. směrem k dobrovolnictví
2. prostřednictvím dobrovolnictví
> LEGISLATIVA – co je možné měnit/vytvářet
* zákon o dobrovolné službě
1. novelizace?
* zákon o mládeži?
* zákon o občanském vzdělávání?
> IDEÁLNÍ SITUACE:
* pro studenty školy dobrovolnická činnost není povinná
* škola ale informuje o možnostech dobrovolnictví
1. vědět o nich
2. nabízet je
* vždy by měl být k dispozici motivovaný učitel (koordinátor), který je schopný s dobrovolnickou činností žáků pomoci
* uznávání neformálního vzdělávání, souvisí s kvalitou dobrovolnické praxe (stáž) -> NE náhrada pracovního místa a dělání podřadných prací
> Co je žádoucí SYSTÉMOVĚ PODPOŘIT?
* podpora dobrovolnictví v rámci RVP školy
1. škola v rámci výuky informuje, podněcuje iniciativu žáků, mj. podpora projektového vyučování
2. pokud se někdo chce angažovat, škola vytvoří podmínky, ne překážky (např. individuální vzdělávací plán, omluvené hodiny atd.)
* benefit – uznání praxe (např. v případě dobrovolnictví v domově důchodců pro někoho, kdo studuje sociální práci)
* jak specifikovat + validovat nabyté kompetence? Jak uznávat, když např. člověk má vlastní projekt, tzn. není někde na nějaké stáži?
> Nápad na možný proces:
* na škole by měl být „koordinátor neformálního rozvoje“, který bude se studenty dlouhodobě pracovat, mapovat jejich dobrovolnou činnost a zakládat ji do jejich osobního portfolia
* do portfolia si student bude psát, jaké konkrétní činnosti se po jakou dobu věnoval
* student po stanoveném časovém období vyplní formulář mapující, které kompetence získal dobrovolnickou činností
* bude stanoven seznam kompetencí a dobrovolník si sám vyplní, které z nich získal a nezisková organizace, se kterou pracoval, mu formulář potvrdí
* student by tím, že dělá navíc i dobrovolnickou činnost, měl být zvýhodněn oproti ostatním, např. 0 absencí, případně oceněn (např. pochvalou)